قفسه انباری راک

قفسه انباری راک چیست چه کاربردی دارد؟

هر سازه ای اعم از فلزی، چوبی و یا پلاستیکی که دارای سطوح قابل بارگذاری و یا دسترسی باشد را قفسه اطلاق می نمایند.صنعت قفسه بندی دیرزمانیست که نقش بسزایی در جهت سامان و نظم دهی به چیدمان و نگهداری اقلام داشته است بطوریکه در همه ابعاد زندگی (شخصی، کاری، اجتماعی) نیاز به این صنعت وجود دارد.
قفسه‌بندی پالت راک جهت بارگذاری اقلام سنگین و دارای حجم استفاده می‌گردد که این اقلام روی پالت‌های مسطح و یا پالت‌های دیواره دار به‌صورت بار یکپارچه قرار می‌گیرند و توسط لیفتراک بارگذاری انجام می‌شود. اجرای این سیستم شامل موارد زیر می باشد.

قفسه بندی راک
قفسه بندی راک


قاب و اجزای آن (در ابعاد مختلف)، بازو (در ابعاد و تحمل‌های مختلف)، رابط‌های بین قاب، قفل بازو، زیر پالتی، پالت پروفیلی، محافظ ستون، بازوی تقویتی، زیر جعبه‌ای، محافظ قاب و … همچنین رنگ استاندارد قاب‌ها طوسی، بازوها و اجزای طبقات نارنجی و اتصالات گالوانیزه می‌باشند.


قفسه راک به عنوان یک ابزار مهم و تأثیرگذار برای انبار کردن تجهیزات و حتی مواد غذایی مختلف شناخته می‌شود. استفاده از این ابزار برای قفسه بندی فضای داخلی انبارها این فرصت را به ما می‌دهد که از فضای افقی به بهترین شکل ممکن استفاده کنیم و امکان تردد در بین دالان‌های بزرگ فراهم شود. نسل اولیه قفسه راک به استحکام تجهیزات کنونی نبودند و بیشتر در آنها از ورقه‌های فلزی و همچنین از چوب استفاده می‌شد. اما در حال حاضر با بالا رفتن نیاز به این تجهیزات، مهندسین به فکر استفاده از بخش‌های مختلفی افتاده‌اند که قفسه بندی راک را به یک روش جدایی ناپذیر در انبار کردن تبدیل کرده است. پس اگر به فکر تقسیم فضای انبار خود هستید و می‌خواهید از قفسه را به این منظور استفاده کنید، این مطلب ما را از دست ندهید. قفسه راک شباهت زیادی به قفسه فروشگاهی دارد اما این 2 با یکدیگر متفاوت هستند.

این مطلب را هم بخوانید : قفسه فلزی چیست ؟

قفسه انباری راک چیست؟

قفسه راک یک داربست فلزی مخصوص پیوسته به هم است که با کمک اجزای مختلف به یکدیگر متصل شده و یک ساختار مستحکم و پایدار به وجود آورده است. این قفسه‌ها همانند قفسه‌های فلزی معمولی هستند، با این تفاوت که در ساختار آنها از تجهیزاتی استفاده شده که استحکام بسیار بالایی دارند و توانایی تحمل وزن آنها بسیار بالاست. از دیگر محصولات شرکت نور پایتخت قفسه فلزی می باشد.

بزرگ‌ترین امتیازی که در جریان استفاده از قفسه راک نصیب صاحب انبارقفسه فلزی می‌شود این است که می‌توانند یک فضای مناسب و استاندارد برای نگهداری تجهیزات خود ایجاد کنند. در شرایطی که انبارها مخصوص نگهداری مواد غذایی باشند، فراهم آمدن امکان گردش هوا در بین آن‌ها به طول عمر مواد غذایی کمک می‌کند و از فاسد شدن آنها و همچنین له شدن بخش‌های پایینی به دلیل فشار زیاد جلوگیری می‌کند. از دیگر محصولات فلزی نور پایتخت می توان به قاب تابلو روان اشاره کرد.

اجزای قفسه انباری راک

روند اجرای قفسه بندی راک نیاز به فراهم آوردن برخی تجهیزات اولیه دارد که از طریق مونتاژ آنها می‌توان به یک سیستم جالب و به هم پیوسته رسید. هر کدام از این قسمتها در اجرای قفسه بندی نقش مهمی دارند و مهم‌ترین آن‌ها به ترتیب زیر هستند:

قاب راک : قاب یا همان فریم به عنوان چارچوب اصلی قفسه اجرا می‌شود و بخش‌های اصلی آن را پوشش می‌دهد. این قاب مشخص می‌کند که اندازه قفسه راک به چه صورت باشد.
بازوی راک: یکی از اصلی‌ترین اجزای قفسه بندی راک است که وظیفه اتصال چهارچوب و فریم را بر عهده دارد.


کفپوش پانل راک : یک لایه کفپوش پلاستیکی یا چوبی یا فلزی است که محل قرارگیری تجهیزات و کالاها را می‌پوشاند.
رابط : به عنوان رابط برای چسباندن بخش‌های مختلف قفس استفاده می‌شود.
محافظ ستون : نقش حامی برای ستون‌های استفاده شده در قفس را دارد.
محافظ قاب : یک قسمت نسبتاً کوچک قابل نصب بر روی قاب بوده که مانع از جدایی بخش‌های مختلف می‌شود.
توری محافظ : یک پوشش توری خاص برای محافظت از قفسه راک و تجهیزات قرار گرفته روی آن.
محافظ پشت قفسه : یک سیستم محافظتی است که بر قسمت پشتی قفسه قرار گرفته و از سقوط تجهیزات جلوگیری می‌کند.
تابلو راهنما : برای راهنمایی افراد و انبارداران روی قفسه نصب می‌شود و مانع از به هم ریختگی انبار می‌شود.
پالت‌ها : بخش‌های مخصوصی هستند که بر روی قفسه قرار گرفته و نقش محافظ در برابر ضربه را دارند.

 اجزای قفسه بندی راک
اجزای قفسه بندی راک

چرا قفسه انباری راک

حالا این سؤال پیش می‌آید که چرا در انبار خود باید از قفسه راک استفاده کنیم. پاسخ دادن به این سؤال نیازمند بررسی دلیل استفاده از قفسه در موارد مختلف است. یک قفسه ممکن است برای نگهداری مواد غذایی در داخل سردخانه یا نگهداری قطعات خودرو در داخل انبار استفاده شود. بنابراین مزایای قفسه راک شامل موارد زیر می‌شود:

آمارگیری آسان : فرض بگیرید که در یک انبار کار می‌کنید که قسمت مربوط به هرکدام از تجهیزات جداگانه بوده و به شکل دقیق می دانید که هر ابزار کجاست. این سیستم قفسه بندی به شما کمک می‌کند که به راحتی آمار کالاهای مختلف را داشته باشید.


استفاده بهینه از فضای افقی : این یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از قفسه بندی راک است که به کمک آن می‌توانید از فضای افقی انبار برای نگهداری و ذخیره سازی استفاده کنید. معمولاً ساختن انبارهای بزرگ بسیار هزینه‌بر است و استفاده از قفسه این شانس را به ما می‌دهد که یک فضای ذخیره سازی با حداقل هزینه داشته باشیم.


جلوگیری از تأثیر رطوبت و حرارت : رطوبت و حرارت به نوبه خود بر روی مواد مختلف تأثیر گذار هستند. این دو عامل به عنوان عوامل اصلی فساد مواد غذایی و مواد دارویی در انبار شناخته می‌شوند و به همین دلیل استفاده از قفسه راک باعث می‌شود که این موارد تاثیری بر مواد غذایی و مواد دارویی نداشته باشند.


ایجاد امکان عبور هوا : عبور هوا و حفظ حالت طبیعی از رشد باکتری و سایر عوامل مخرب در کالاهای انبار شده جلوگیری می‌کند. قفسه بندی این فرصت را فراهم می‌کند که هوا به راحتی در بین تجهیزات جریان داشته باشد و مشکلی برای آنها به وجود نیاید.


تردد آسان : به کار بردن قفسه راک این فرصت را به ما می‌دهد که بین بخش‌های مختلف مسیرهایی برای عبور و مرور در نظر بگیریم تا تردد در داخل انبار راحت باشد. این ویژگی در انبارهای بزرگ و اموال تجهیزات سنگین یک امتیاز بزرگ محسوب می‌شود.


جلوگیری از شلوغ شدن فضا : این یکی از ساده‌ترین و مهمترین مزایای استفاده از قفسه بندی راک است که عملاً از شلوغ شدن فضا جلوگیری می‌کند. این قابلیت باعث می‌شود که انباردارها و کسانی که به دنبال تجهیزات مختلف هستند، خیلی راحت و سریع به کالا یا تجهیزات مورد نظر خود دسترسی داشته باشند. این موضوع در آمارگیری آسان هم به انباردارها کمک می‌کند.

کاربردهای قفسه راک

قفسه بندی راک به عنوان یک سیستم ذخیره سازی و نگهداری پرکاربرد شناخته می‌شود که تقریباً در همه سیستم‌ها و شرکت‌ها قابل استفاده است. استحکام مکانیکی بالا و توانایی ذخیره سازی در شرایط استاندارد باعث می‌شود که کاربردهای زیر برای قفسه راک وجود داشته باشد:

نگهداری و ذخیره سازی تجهیزات
استفاده برای انبار کردن مواد غذایی
استفاده در انبار مواد دارویی
استفاده برای انبار کارخانجات و شرکتهای بزرگ
استفاده برای تقسیم فضا به بخشهای مختلف
استفاده برای آسان کردن دسترسی به تجهیزات و تقسیم بندی آنها

کاربرد قفسه انباری راک

در انبارهای مواد، کالاها، قطعات سبک و سنگین، سردخانه‌ها و سایر موارد مشابه، مورد استفاده قرار می گیرد.
سیستم‌های قفسه‌بندی انبار بسته به فضا و نیاز کاربران آن دارای قابلیت اجرا به‌صورت یکپارچه، ترکیبی و یا مکانیزه می‌باشند. در زیر چند نمونه از قفسه بندی فروشگاهی و انبار، اجرا شده توسط تیم پروشلف را می توانید مشاهده نمایید.

قفسه خود راهرو یا درایوین

قفسه خود راهرو یا درایوین
قفسه خود راهرو یا درایوین

بهترین گزینه برای انبار کالاهایی که تاریخ مصرف ندارند .
قفسه‌بندی خود راهرو یا درایوین دارای تونل‌هایی است که علاوه بر محل بارگذاری بارهای پالتی، مسیر تردد لیفتراک نیز هستند و راهروهای اضافی در این سیستم حذف ‌شده است. در این سیستم آخرین بار گذاشته شده، اولین بار قابل‌برداشت است(LIFO) و به‌ استثناء بازو، ریل‌ها و تعدادی از مهاربندها سایر اجزا شباهت زیادی به قفسه پالت راک دارد.
از مزایای استفاده از قفسه خود راهرو یا درایوین :
استفاده از کل محیط انبار
ارتفاع و طول و عرض
بصورت اولین ورودی اولین خروجی
اولین ورودی اخرین خروجی

قفسه انباری پالت راک

قفسه انباری پالت راک
قفسه انباری پالت راک

در قفسه بندی پالت راک، اقلام توسط لیفتراک، جرثقیل و یا انواع بالابر جابه جا شده و به صورت اتوماتیک بر روی پالت ها قرار می گیرد. بارگذاری قفسه های پالت راک به وسیله ی لیفتراک و در عرض راهرو ها با توجه به نوع لیفتراک صورت می گیرد. امکان بارگذاری تا حداکثر ارتفاع سالن انبار و جا به جایی طبقات با توجه به ارتفاع کالا می باشد. در این نوع قفسه بندی از حداکثر فضای انبار می توان استفاده کرد، به این صورت که قفسه بندی در چند طبقه، در ارتفاعات گوناگون متناسب با سالن و با توجه به وزن اقلام، قابل اجرا است. در قفسه بندی پالت راک اقلام روی پالت های مسطح یا دیواره دار به صورت واحد بار قرار می گیرند و در هنگام نیاز بدون جابه جایی پالت ها امکان دست یابی به کالای مورد نظر میسر می شود.

ویژگی های قفسه بندی پالت راک :
مخصوص انبار کالاهایی که نیاز به پالت و استفاده از ارتفاع دارند می باشد.
مخصوص انبار هایی که کالا با وسایل حمل بار مانند لیفتراک و… حمل می شوند.
استفاده از حد اکثر ارتفاع سالن
دارای تحمل بار های مختلف از 500 کیلو تا 3000 کیلو گرم در هر طبقه

قفسه انباری سنگین بالکی راک

قفسه انباری سنگین بالکی راک
قفسه انباری سنگین بالکی راک

جهت ذخیره محصولاتی که توسط نیروی انسانی بارگزاری می شود کاربرد دارد.
این سیستم هم مانند قفسه های راک پالت از قطعات مختلفی مانند قاب راک و بازویی تشکیل شده با این تفاوت که در این نوع قفسه بندی پانل هایی روی بازویی ها قرار می گیرد که کالا ها مستقیم روی این پانل ها قرار می گیرد.
با توجه به سیستم قفسه بندی بالکی راک که توسط نیروی انسانی انجام می پذیرد می توان از قفسه بندی بالکنی راک استفاده کرد.
قفسه انباری بالکی راک را، با راهرو بندی می توان در 2 یا 3 طبقه تکرار کرد در نتیجه از حد اکثر ارتفاع سالن استفاده برد.

قفسه انباری نیمه سنگین یا (Easy Rack)

 قفسه انباری نیمه سنگین یا (Easy Rack)
قفسه انباری نیمه سنگین یا (Easy Rack)

قفسه انباری نیمه سنگین یا ایزی راک برای انبار کالاهای با وزن کمتر از 500 کیلو کاربرد دارد.
از ویژگی های قفسه انباری نیمه سنگین عبارتند از :
تحمل بار هر طبقه از این مدل قفسه انباری تا 500 کیلو میباشد
مانند قفسه های راک سنگین از پایه های عمودی راک (قاب راک) و با زویی و کفپوش تشکیل شده است
ضخامت پایه های عمودی قفسه انباری راک نیمه سنگین یا ایزی راک 1/5 میل است
بازو ها بصورت پروفیل و زیگما میباشد که دارای ضخامت 1/5 میل است
ضخامت کفپوش ها 7/. است.

قفسه انباری راک پالت

قفسه انباری راک قفسه ای است که در انبارهای صنعتی استفاده می شود و دارای دو نوع قفسه انباری راک نیمه سنگین و قفسه انباری راک سنگین است که هرکدام دارای تحمل بار متفاوتی هستند.

از ویژگی های قفسه انباری راک سنگین عبارتند از :
ضخامت ستون 2 میل رول فرمینگ دارای ارتفاع نامحدود
ضخامت بازویی 2 میل به صورت زیگما و رول باکس
کلیپس چهار ناخونکی 3 میل
کف پوشها دارای ضخامت 1/5 میل
رنگ پودری الکترو استاتیک کوره ای
تحمل بار تا 3000 کیلو گرم در هر طبقه

برای خرید میتوانید با شرکت پرو شلف 09120898288 یا مجموعه صنعتی نورپایتخت 02155247711 تماس بگیرید .

قیمت روز قفسه های فروشگاهی - قیمت تجهیزات فروشگاهی - لیست قیمت قفسه بندی فلزی

2 دیدگاه دربارهٔ «قفسه انباری راک»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

به بالای صفحه بردن